Fase 1: januari 2028 – augustus 2028
De werken starten met de aanleg van een fietstunnel (fietskoker) die onder het spoor zal schuiven. Er wordt eerst een bouwkuip naast het spoor uitgegraven, stevig ondersteund en drooggehouden. Daarna wordt het eerste deel van de fietskoker gebouwd en voorzien van waterdichting.
Fase 2: juni 2028 – oktober 2028
In deze fase wordt de fietskoker onder het spoor op zijn plaats geschoven tijdens een weekend. Tegelijk worden ook nieuwe kokers gebouwd onder de Burggravenstroom, langs beide zijden van de R4. Aan de westkant worden de toegang en keermuren voor de tunnel aangelegd, en aan de oostzijde starten de voorbereidingen voor een fietsplein. De zone krijgt ook een tijdelijke weginrichting voor de volgende fase.
Fase 3: augustus 2028 – april 2029
De fietskoker wordt verder uitgebouwd met een derde sectie en een toegang langs de oostzijde. Tegelijk worden een nieuwe fietshelling en pompput aangelegd, en starten wegeniswerken aan de Jacques Paryslaan en het fietspad. Aan de westzijde wordt de koker verder afgewerkt. Ook de Drogenbroodstraat wordt heraangelegd, met extra riolering en infrastructuur. De R4 richting Gent krijgt een definitieve herinrichting, inclusief toplaag boven de tunnel.
Fase 4: april 2029 – oktober 2029
Het laatste stuk van de fietskoker wordt aangelegd onder de R4 richting Zelzate. Eerst wordt het verkeer tijdelijk verlegd. Daarna volgt de bouw van de tunnel, inclusief afwerking en een pompinstallatie. Ook de middenberm wordt opnieuw ingericht en de R4 richting Zelzate krijgt zijn definitieve vorm.
Fase 5: oktober 2029 – december 2029
In de slotfase wordt het verkeer op de R4 verlegd naar zijn definitieve rijstroken. Fietsers krijgen toegang tot de definitieve fietssnelweg. Tijdens een weekend breekt Infrabel de tijdelijke spooroverweg op. Daarna volgen nog verschillende omgevingswerken die het project afronden en alles netjes afwerken.