Wat gebeurt er?
Om de staat van het wegdek in kaart te brengen, rijdt een speciale meetwagen met lage snelheid over de R4. Per locatie wordt telkens één rijstrook opgemeten. De meting duurt telkens ongeveer 20 minuten per rijvak.
Op dezelfde plaatsen voeren we in één beweging ook enkele kernboringen uit in het wegdek. Zo verzamelen we bijkomende informatie over de opbouw en kwaliteit van de huidige verharding, als voorbereiding op toekomstige werken.
Het gaat om mobiele werken: de meet- en boorploeg verplaatst zich stap voor stap langs de R4. Voor de veiligheid wordt de zone van de meting telkens aangegeven door mobiele botsabsorbeerders.
Waar werken we?
De metingen en kernboringen vinden plaats op de volgende locaties:
R4 Oost, ter hoogte van
- op- en afrit Langerbruggestraat/Oostakker
- de Moervaartbrug
- knooppunt Sint-Kruis-Winkel
- ArcelorMittal
R4 West, ter hoogte van
- fietsbrug Callemansputte
- knooppunt Rieme-Noord
- knooppunt Riemesteenweg
- knooppunt Drogenbroodstraat
Welke hinder kan je verwachten?
- De werken vinden enkel plaats op de R4, niet op de onderliggende wegen.
- De kruispunten zelf worden niet gehinderd door deze werken. Alle huidige rijbewegingen blijven mogelijk.
- ter hoogte van de werfzone is op de R4 tijdelijk slechts één rijstrook beschikbaar, meestal de linkerrijstrook.
- Door de lage snelheid van de meetwagen en de beveiligingsvoertuigen kan het verkeer ter plaatse kortstondig vertragen. Per locatie wordt een rijvak ongeveer 20 minuten ingenomen.
Timing
18 december (9u–15u): mobiele metingen en kernboringen op de vermelde locaties langs R4 Oost en R4 West, buiten de ochtend- en avondspits. Als alle metingen vlot verlopen, zijn R4 Oost en R4 West dezelfde dag volledig afgewerkt. Lukt dit niet overal binnen de voorziene tijd, dan plannen we in januari een bijkomende meetdag in op dezelfde manier, opnieuw buiten de spits.

