1. Vlot en veilig verkeer
Vandaag is de R4 een lange reeks drukke kruispunten. Met de fiets is het lastig om over te steken en met de auto sta je aan te schuiven. In de toekomst vermindert het aantal knooppunten waar het verkeer de R4 kan op- en afrijden. Zo rijdt het verkeer vlotter door en is er minder kans op gevaarlijke conflicten tussen weggebruikers. Fietsen langs de R4 West en Oost wordt vlot, veilig én comfortabel.
2. Goede verbindingen
De R4 vormt vandaag een grote barrière. Om aan de overkant te geraken moet je voorbij drukke kruispunten en op- en afritten. Met nieuwe bruggen, tunnels en onderdoorgangen kan plaatselijk verkeer op een ander niveau de R4 oversteken. De verbinding tussen woonwijken aan weerskanten van de R4 wordt veiliger en rustiger.
3. Minder overlast
De wijken rond de R4 hebben te lijden onder het vele verkeer. Door enkele op- en afritten te schrappen, sturen we het verkeer naar de belangrijkste knooppunten. Op andere plaatsen neemt het verkeer af zodat woonwijken kunnen herademen.
4. Functioneel én esthetisch
De bruggen en tunnels van de nieuwe R4 gaan jarenlang deel uitmaken van de publieke ruimte. Daarom gaan we voor een mooi en functioneel ontwerp dat opgaat in de omgeving. De nieuwe R4 moet een echte meerwaarde betekenen voor de omgeving, de mens én de natuur.