Uit geluidsonderzoek blijkt dat de ondertunneling van de R4, in combinatie met een geluidsarm wegdek, ervoor zorgt dat de geluidswaarden onder 60 dB(A)* blijven. Daarnaast worden de wanden voor en na de tunnel bekleed met geluidsabsorberende materialen.
Op sommige locaties langs de R4 wordt de waarde van 60 dB(A) wel overschreden. Daarom worden er groenbermen en geluidsschermen aangelegd. Zo worden er geluidsschermen geplaatst op de fietssnelweg aan de Kiekenbosstraat, die evenwijdig loopt aan de R4. Deze fietssnelweg wordt verhoogd aangelegd en fungeert als een extra groen- en geluidsbuffer tussen de R4 en de achterliggende woningen.
Ter hoogte van de Waalbrugstraat zijn geen geluidsschermen voorzien, omdat het geluidsniveau hier onder 60 dB(A) blijft dankzij het verhoogde fietspad en het geluidsarme wegdek.
Tussen de R4 en de Viaductstraat wordt een berm aangelegd, die zowel een groene buffer als een geluidswerende functie heeft.
Ter hoogte van Langerbrugge en Ringvaartbrug toont de geluidsstudie aan dat de geluidswaarden onder 60 dB(A) blijven. Er is daarom geen noodzaak om daar geluidspanelen te plaatsen.
* De waarde van 60dB(A) vindt haar oorsprong in de VLAREM II-regelgeving en betreft de toegestane geluidsdruk van de nieuwe inrichting overdag en in open lucht.