Voorafgaand aan de eigenlijke werffases worden enkele voorbereidende werken uitgevoerd: een geluidswand verplaatst en er wordt een tijdelijke fietsomleiding ingericht. Daarnaast worden werfpistes aangelegd ten westen van de R4 die later zullen fungeren als onderfundering voor de tijdelijke wegenis. De signalisatie aan het spoor wordt aangepast en er komt een tijdelijke weg aan de oostzijde van het projectgebied. Ook langs de noordwestkant wordt een tijdelijke wegenis voorzien, samen met beschoeiingswerken. Aan de westzijde wordt de tijdelijke wegenis verder uitgebouwd, met bijkomende beschoeiing langs die kant van de werf.
Fase 1: augustus 2025 – februari 2026
In deze fase wordt een tijdelijke wegenis aangelegd buiten het bestaande tracé van de R4 en worden de damwanden voor de bouwkuip van de onderdoorgang van de R4 geplaatst. Eens de tijdelijke wegenis klaar is, wordt het verkeer in beide rijrichtingen (Zelzate en Gent) omgezet op de tijdelijke wegenis.
Fase 2: februari 2026 – augustus 2027
In deze fase wordt gestart met het plaatsen van dwarswanden en begint de uitgraving voor de onderdoorgang en de brug. Tegelijk gaan ook de eerste betonwerken van start. De nieuwe brug wordt in dienst genomen. De tijdelijke dwarswanden worden verwijderd en de betonwerken voor de onderdoorgang worden verder afgewerkt. Ook de wegenis voor het nieuwe tracé van de R4 krijgt vorm.
Fase 3: augustus 2027 – februari 2028
De nieuwe R4 is nu in gebruik. Tijdelijke damplanken worden verwijderd, terwijl voor de fietsonderdoorgang de beschoeiing wordt geplaatst. Daarna begint de bouw van de fietstunnel en worden de tijdelijke wegen opgebroken.
Fase 4: februari 2028 – juni 2028
Tot slot wordt het kruispunt van Elslo tijdelijk afgesloten zodat de laatste damplanken verwijderd kunnen worden. Daarna volgen de bouw van vlotplaten en de aanleg van de definitieve wegenis.
Op de afbeelding zie je de situatie waar we naartoe werken