Fase 1: september 2025 – september 2026
De eerste fase staat in het teken van de grondwerken en funderingswerken die nodig zijn voor de nieuwe toerit Wachtebeke. Op ditzelfde tracé wordt ook de fietsbrug gebouwd voor de toekomstige fietssnelweg richting Gent. Daarnaast vinden grondwerken en funderingswerken plaats voor de fietssnelweg en de fietspadverbinding naar Wachtebeke. In april 2026 wordt het fietsverkeer omgezet op de nieuwe fietspaden richting Wachtebeke en Sint-Kruis-Winkel. Voor het wegverkeer wordt ten westen van de huidige R4 tijdelijke wegenis aangelegd en ook de verkeersregelinstallatie aan ArcelorMittal wordt aangepast, zodat het verkeer over 2x2 rijstroken kan rijden op de tijdelijke wegenis in de volgende fase.
Fase 2: juni 2026 – mei 2029
Nu de bestaande R4 vrij is van verkeer kunnen het viaduct voor het wegverkeer, de fietstunnel onder de R4 en de eerste sectie van de spoorkoker onder de R4 worden gerealiseerd. De nodige grondwerken en rioleringswerken vinden plaats en de op- en afrit aan de oostzijde (zijde Wachtebeke) worden aangelegd.
Fase 3: mei 2029 – januari 2030
Het verkeer richting Zelzate rijdt vanaf deze fase op de nieuwe wegenis van de R4. Een deel van de tijdelijke wegenis aan de zijde van ArcelorMittal wordt uit dienst genomen, zodat de grondwerken voor de op- en afrit R4 richting Gent van start kunnen gaan. Aansluitend volgen de wegeniswerken voor diezelfde op- en afrit. In deze fase wordt ook het tweede deel van de spoorkoker onder de R4 ingeschoven.
Fase 4: januari 2030 – maart 2030
Vanaf deze fase rijdt het wegverkeer op de nieuwe R4 en gaat de aansluiting Wachtebeke in dienst. We voeren de laatste wegeniswerken uit en de aansluiting naar ArcelorMittal wordt gerealiseerd met de nodige afwaterings-, grond- en funderingswerken. In maart 2030 gaat deze aansluiting in dienst.
Fase 5: maart 2030 mei 2030
In deze slotfase wordt de laatste hand gelegd aan de fietssnelweg: er wordt wegenis aangelegd in de fietstunnel onder de R4 en alle elektromechanica wordt geïnstalleerd. De omgeving krijgt bufferbekkens en bomen. Vanaf juni 2030 kan je daar fietsen in het nieuw aangelegde groen.