Fase 1: juni 2027 –november 2026
In deze fase worden twee van de drie secties van de nieuwe fietstunnel onder de R4 gerealiseerd. Het gaat om de eerste sectie ter hoogte van Knippegroen en de derde sectie ter hoogte van de Smishoekstraat. Tijdens een tijdelijke spooronderbreking wordt die eerste sectie onder de bestaande spoorlijn geschoven. Het spoor wordt daarvoor kortstondig opgebroken en uitgegraven. Eens de tunnel geïnstalleerd is, wordt de spoorlijn hersteld. Nog in deze fase worden de geluidsschermen ten noorden en ten zuiden van de fietstunnel geplaatst. De fietssnelweg en de plaatselijke fietspaden worden ingericht.
Fase 2: oktober 2027 –april 2028
Om sectie 2 van de fietstunnel te bouwen, wordt de R4 omgezet naar 2x2 rijstroken op de oostzijde van de R4. Dit zorgt ervoor dat er ruimte ontstaat om het middelste deel van de fietstunnel uit te voeren. Na het realiseren van de tunnel worden grond-, riolerings- en wegeniswerken uitgevoerd op de R4 zodat de R4 over de nieuwe tunnel heen kan rijden. In de fietstunnel zelf worden eveneens de nodige ingrepen gedaan om de tunnel gebruiksklaar te maken. In april 2028 wordt de fietstunnel in gebruik genomen.
Fase 3: april 2028 –juni 2028
In deze slotfase wordt de middenberm heringericht. Hierdoor zal het verkeer op de R4 over de trage rijstroken en pechstroken rijden. In juni 2028 zijn deze werken afgerond.