Fase 1: augustus 2025 –maart 2026
De fietssnelweg ten zuiden van de afrit R4 wordt gerealiseerd. Daar komen grondwerken, wegeniswerken en elektromechanische werken aan te pas. Onder de nieuwe R4-afrit komt een fietskoker. Voor de aanleg van die nieuwe afrit worden grond-, funderings- en wegeniswerken uitgevoerd. In maart 2026 kan de nieuwe afrit in gebruik genomen worden. Verder voorzien we tijdelijke wegenis en wordt het fietspad langsheen de oprit Desteldonk tijdelijk aangepast.
Fase 2: maart 2026 –juli 2026
In deze fase bouwen we de fietsbrug over de Rodenhuizeloop. De bestaande oprit Desteldonk wordt opgebroken en we leggen een nieuwe onderdoorgang aan. Er worden afwateringswerken uitgevoerd onder de oprit Desteldonk. Tot slot wordt ook de fietskoker onder de nieuwe oprit gerealiseerd.
Fase 3: september 2026 –januari 2027
Vanaf de derde fase staan alle werken in het teken van de bouw van het Hollands Complex ter hoogte van de Energiestraat-Lange Mate. Om de waterloop om te leggen en de fietssnelweg ten oosten van de R4 aan te leggen, wordt de R4 op 2x2 versmalde rijstroken gebracht. De doorgang naar de Lange Mate & Energiestraat van op de R4 wordt geknipt, er wordt hiervoor een omleiding voorzien. In deze fase worden ook afwaterings-, grond- en funderingswerken uitgevoerd voor de fietssnelweg. Daarna wordt de verharding aangelegd en de fietssnelweg afgewerkt. Voor de waterloop wordt een nieuw tracé uitgegraven. Het bestaande tracé wordt aangevuld met grond. Tot slot worden het nieuwe en oude tracé met elkaar verbonden.
Ten oosten van de R4 Oost worden de onderdoorgang voor de Rodenhuizeloop en de fietskoker onder Lange Mate op hun plaats geschoven. Na voorbereidende grondwerken volgt de aanleg van de kokers, verharding en verlichting. De fietstunnel gaat open in december 2026.
Fase 4: januari 2027 –juni 2027
In deze fase wordt het verkeer op 2x2 versmalde rijstroken gebracht. Vervolgens wordt het landhoofd van het nieuwe Hollands complex aan de oostzijde gerealiseerd. Er worden grondophogingen uitgevoerd voor zowel de zuidelijke als noordelijke op- en afritten aan de oostzijde. Aan de westzijde worden ter hoogte van het spoor het landhoofd en de pijlers gerealiseerd. De oprit Desteldonk wordt opgehoogd en voorzien van afwaterings-, grond- en funderingswerken. Daarna worden de verharding en afwerking van de op- en afritten aan de oostzijde voltooid. Voor de fietssnelweg ten noorden van de oprit R4-Desteldonk worden uitgravingen, nivelleringen en grondophogingen uitgevoerd, gevolgd door funderingswerken en de aanleg van verharding. Tot slot worden wegeniswerken uitgevoerd bij de knoop Desteldonk, waarbij het verkeer wordt omgezet naar 2 versmalde rijstroken. De nieuwe op- en afrit wordt opengesteld in juni 2027.
Fase 5: juni 2027 –augustus 2027
Om de pijlers in de middenberm te kunnen realiseren wordt het verkeer op de R4 omgezet naar 2x2 versmalde rijstroken op de buitenkant van de R4. Zo creëren we een werkzone langsheen de middenberm om de pijlers in alle veiligheid op te trekken.
Fase 6: januari 2028 –juli 2028
Voor de op- en afritten aan de westzijde worden grond- en funderingswerken uitgevoerd, gevolgd door de aanleg van verharding, toplaag en elektromechanische werken. Het brugdek over de R4 wordt gerealiseerd. De bekisting die hiervoor nodig is, zal geplaatst en ook weer verwijderd worden tijdens nachtelijke werkzaamheden. Dezelfde werkwijze wordt gehanteerd voor het brugdek over de spoorweg. Die werken zullen gepaard gaan met (korte) tijdelijke spooronderbrekingen. Vóór de start van de wegeniswerken krijgen de brugdekken over de R4 en de spoorweg nog waterafdichting en verharding. Ook de elektromechanische werken worden voltooid. Tot slot worden de wegen aan de westzijde op hun definitieve tracé aangelegd.