2025-12-19

Werfweetje: onderhoud is vooral vooruitdenken

Voor R4WO waakt David Maes over het onderhoud. Waar een afgewerkt wegenproject vaak terug naar de overheid gaat, maakt onderhoud bij BRAVO4 gewoon deel uit van de opdracht: 6 jaar onderhoud tijdens de werken. Daarna start de beschikbaarheidsfase, die nog eens 30 jaar loopt. Dat vraagt een realistische planning op lange termijn.

David Maes

Verantwoordelijke onderhoud

Voor R4WO waakt David Maes over het onderhoud. Waar een afgewerkt wegenproject vaak terug naar de overheid gaat, maakt onderhoud bij BRAVO4 gewoon deel uit van de opdracht: 6 jaar onderhoud tijdens de werken. Daarna start de beschikbaarheidsfase, die nog eens 30 jaar loopt. Dat vraagt een realistische planning op lange termijn.

Een typische werkdag?

“Wij kijken vooral vele dagen vooruit!”, zegt David. Samen met het team werkte hij al bij de start een onderhoudsprogramma uit per jaar. Op basis van inspecties wordt dat bijgestuurd en uitgevoerd. En nog voor er iets ingepland wordt, komt altijd dezelfde vraag op tafel: is onderhoud écht nodig? “Als we iets kunnen bouwen dat weinig onderhoud vraagt, is dat duurzamer én vermijden we extra hinder voor de weggebruiker.”

Grootste uitdagingen?

Op deze werf speelt ook het principe van ‘lane rental’: “Telkens we rijstroken of delen van de weg innemen, hangt daar een kost aan vast. Dat dwingt ons om zo onderhoudsvriendelijk mogelijk te ontwerpen. Is er toch onderhoud nodig, dan combineren we ingrepen zoveel mogelijk. Dat beperkt niet alleen de kosten, maar ook de hinder.”  

Grootste trots?

Daarover is David ambitieus én bescheiden tegelijk: “In een ideale wereld leiden alle inspecties en preventieve werken tot zero meldingen. Dat blijft ons streefdoel en zou me ontzettend trots maken!”  

Hoe minder we moeten herstellen, hoe beter voor iedereen.”

Meer weten? In deze video neemt David je even mee achter de schermen.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.