Wat zijn diepwanden?
Een diepwand is een gewapende betonnen wand die gevormd wordt in de grond. Dat gebeurt met grijpers die een smalle sleuf uitgraven tot op grote diepte (meer dan 40 meter), terwijl een speciale vloeistof (bentoniet) instorting voorkomt. Vervolgens verwijderen we het resterende zand en vullen we de sleuf met wapeningsnetten en beton. Paneel per paneel bouwen we zo een stevige wand die de definitieve tunnelwand wordt. Deze techniek laat toe om de bouwput voor de tunnel aan te leggen zonder het verkeer volledig stil te leggen.


Impact autoverkeer
De huidige situatie, die sinds augustus geldt, blijft behouden:
• Richting Gent: verkeer rijdt op de verharde middenberm
• Richting Zelzate: verkeer rijdt op het voormalige fietspad
• Ter hoogte van de tramoverweg rijdt verkeer richting Zelzate op de middenberm
• Pechstroken blijven tijdelijk ingenomen
Impact fietsverkeer
Het fietspad langs de R4 tussen de Zeeschipstraat en de spoorbrug blijft afgesloten. Fietsers volgen de bewegwijzerde omleiding die al langer van toepassing is.
De diepwanden zullen tot april 2028 worden aangelegd. Ze vormen de basis voor de bouw van de tunnel die hier het verkeer vlotter en veiliger zal laten verlopen in de toekomst.