2025-11-21

R4 WEST – AANGEPASTE VERKEERSLICHTENREGELING AAN KNOOPPUNT EVERGEMSESTEENWEG-ZEESCHIPSTRAAT

Sinds begin november werd aan het knooppunt Zeeschipstraat-Evergemsesteenweg de verkeerslichtenregeling aangepast. De tijdelijke installatie stemt de lichten op de twee kruispunten ter hoogte van de Brico beter op elkaar af, zodat het verkeer op de R4 zoveel mogelijk blijft doorstromen.

Wat achtergrondinfo 

In mei 2025 reed een voertuig de regelkast van de verkeerslichten aan. Sindsdien werkt de afstemming tussen de kruispunten niet meer zoals bedoeld. Gevolg: lange wachtrijen met soms onveilige situaties en gefrustreerde bestuurders. 

Techniekers herstelden de installatie meerdere keren en pasten de programmatie aan. Intussen startten de geplande werken voor de herinrichting van de R4 West. Om de hinder te beperken en het verkeer zoveel mogelijk te laten doorstromen, verlopen de werken in fasen.

Tijdelijke verkeerslichten voor vlotter verkeer

Met de nieuwe, tijdelijke verkeerslichtenregeling kan het projectteam vlot inspelen op elke fase van de werken: het opbreken van het wegdek, het verschuiven van rijstroken, aangepaste belijning, … 

Verkeer op de R4 krijgt een groenfase, daarna volgt groen voor de dwarsrichtingen. De lichten op de twee kruispunten blijven op elkaar afgestemd zodat de doorstroming van de R4 zo vlot mogelijk verloopt.

Luchtfoto Brico-kruispunt verkeerssituatie oktober 2025

Meer comfort voor voetgangers en fietsers

De tijdelijke regeling maakt het comfortabeler voor zachte weggebruikers. 

• Voetgangers en fietsers hoeven niet meer op de drukknop te duwen. Hun groenfase verschijnt automatisch samen met groen voor de parallelle stroom gemotoriseerd verkeer. 

• Fietsers vanuit de Zeeschipstraat steken de R4 in één beweging over vanaf het verkeerslicht aan de Viaductstraat.

Wat verandert er voor bestuurders?

Ook voor bestuurders brengt de regeling verbeteringen. 

• Verkeer op de R4 vanuit Zelzate dat links afslaat, krijgt langer groen. Dat maakt de afslag naar de Zeeschipstraat vlotter. 

• Het verkeer stroomt beter door in het sas tussen de twee kruispunten. 

Tegelijk vraagt de nieuwe situatie wat gewenning. Door de werken vallen bepaalde bewegingen weg. Zo rijdt verkeer niet meer vanuit de R4 de Evergemsesteenweg in richting Wondelgem. In de ruime omgeving lopen ook andere werven, zoals aan de Meulestedebrug, die extra druk op het netwerk zetten.

Opvolging en bijsturing

Het projectteam volgt de situatie nauw op. Reistijden, wachtrijen en beelden op het terrein geven een duidelijk zicht op de effecten van de nieuwe regeling. Waar zinvol en haalbaar passen we de lichtenregeling verder aan. Niet elk knelpunt raakt opgelost met verkeerslichten, maar elke aanpassing die de veiligheid en doorstroming verbetert, krijgt aandacht.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.