Voorbereidende werken
In de eerste helft van 2025 werd een tijdelijke bypass aangelegd om het verkeer om te leiden. Er werden oude structuren afgebroken en asbest verwijderd. Daarna werd een deel van het bestaande brugdek verschoven en de bypass opengesteld voor verkeer. De nieuwe Ringvaartbrug zal worden geproduceerd op een speciaal ingericht terrein naast de werf. Daar worden alle onderdelen zorgvuldig voorbereid voor de uiteindelijke plaatsing in februari 2026.
Fase 1: juni 2025 – april 2027
In deze fase worden verschillende grote infrastructuurelementen gerealiseerd: een spoorkoker, een wegkoker, nog een spoorkoker én de landhoofden en kaaimuren aan beide zijden van het kanaal. Dit vormt de ruggengraat voor de nieuwe brug en haar aansluitingen. In maart 2026 wordt de nieuwe Ringvaartbrug geplaatst op haar definitieve locatie. Een technisch hoogstandje en belangrijk moment in de werf.
Fase 2: februari 2026 – augustus 2026
Na de plaatsing wordt het brugdek afgewerkt en volgen de nodige wegeniswerken. Zodra alles klaar is, wordt de nieuwe Ringvaartbrug in gebruik genomen en verdwijnt de tijdelijke bypass aan de zuidzijde.
Fase3: februari 2027 – juni 2027
In deze fase worden de infrastructuur en de wegenis op en rond het op- en afrittencomplex verder afgewerkt en aangesloten op de nieuwe brug.
Slotfase: september 2027 – februari 2027
Tot slot worden resterende grond-en afbraakwerken uitgevoerd, en wordt het volledige werfgebied opgeruimd. Zo wordt de site netjes achtergelaten en volledig klaar voor gebruik.
Op de afbeelding zie je de situatie waar we naartoe werken.