Fase 1: november 2025 – januari 2026
Fase 1 omvat de realisatie van drie pijlers aan de westzijde van de brug, tussen de spoorweg en de R4. Hiervoor wordt het verkeer op de R4 richting Gent op versmalde rijstroken gebracht aan de kant van de middenberm. Eerst worden paalfunderingswerken uitgevoerd en de bekisting geplaatst, vervolgens worden de pijlers opgetrokken. Nog in deze fase wordt een nieuwe pechstrook aangelegd op de R4 richting Gent, inclusief afwaterings-, grond- en funderingswerken, gevolgd door de aanleg van verharding en afwerking.
Fase 2: januari 2026 – mei 2026
In de eerste helft van 2026 wordt de nieuwe parallelstrook aangelegd aan de oostzijde van de R4. Dit gebeurt in drie delen. De vestigingen van Texaco en G&V zullen ontsloten worden via de Piratenstraat terwijl de oprit naar de R4 via het knooppunt Langerbruggestraat-Gothastraat wordt afgesloten. Eerst wordt het zuidelijke deel van de nieuwe parallelstrook aangelegd, inclusief grond- en funderingswerken, verharding en afwerking tot aan de ontsluiting van de site G&V. De ontsluiting Wittewalle wordt in definitieve vorm opengesteld. Daarna wordt het noordelijke deel van de nieuwe parallelstrook aangelegd en de bestaande ontsluiting Texaco naar het noorden afgewerkt. Vervolgens worden de ontsluitingen van Texaco en G&V in definitieve vorm opengesteld, waarbij de doorgang Piratenstraat wordt afgesloten en enkel wordt geopend voor werfverkeer. Tot slot wordt de parallelstrook tussen G&V en Texaco aangelegd.
Fase 3: 18 mei 2026 – 14 oktober 2026
In fase 3 moet je rekening houden met structureel onderhoud aan de R4 richting Zelzate, zowel voor de trage als de snelle rijstrook. Voor de trage rijstrook wordt het verkeer omgezet naar een 3+1 configuratie met 3 rijstoken op de R4 richting Gent en 1 rijstrook op de parallelstrook oost. Vervolgens worden afwaterings-, grond- en funderingswerken uitgevoerd, gevolgd door de aanleg van verharding en afwerking. Voor de snelle rijstrook worden dezelfde stappen gevolgd, met extra sleufwerk en het plaatsen van openbare verlichting. Daarnaast worden twee pijlers voor de brug gerealiseerd. In de F.N. Piratenstraat wordt de fietstunnel gerealiseerd. Dit begint met de grondophoging tot aan het landhoofd van de brug aan de oostzijde. Vervolgens wordt de betonwerken voor de fietstunnel gerealiseerd. Daarna wordt waterdichting aangebracht en wordt de grond aan de oostzijde naast de fietstunnel opgehoogd.
Fase 4 tot 6: 15 oktober 2026 – 1 december 2027
In deze fase wordt het brugdek in meerdere secties gerealiseerd. Voor het plaatsen van de ondersteuning en bekisting zal de configuratie van de R4 op gezette tijden worden aangepast. Over deze tijdelijke aanpassingen wordt op tijd gecommuniceerd voor de eigenlijke start van de werken. In de slotfase wordt de brug afgewerkt voor ingebruikname. Het gaat dan over het aanbrengen van verharding en het plaatsen van openbare verlichting en ballustrades.